Nieuws

Het onvermijdelijke gebeurt: Porsche zet de Bugatti-schat te koop

By Alexine Tinne , on 23 december 2025 à 14:21 - 4 minutes to read
ontdek hoe porsche de iconische bugatti-schat te koop zet en wat dit betekent voor de autowereld. lees alles over deze onverwachte zet nu!

Het nieuws knalde als een kurk uit een prosecco: Porsche zet zijn 45 procentschat in Bugatti Rimac te koop. Fans van brullende W16-motoren slikken even, beleggers wrijven in de handen. De hypercarwereld voelt plots heel klein én heel elektrisch.

Wat gebeurt er achter de coulissen, waarom juist nu, en wie profiteert? Het antwoord ruikt naar strategie, naar Kroatische lef en toch ook een tikje naar nostalgie. Tijd om de stukken op het bord te schuiven.

Porsche verkoopt Bugatti-schat: zet deze deal de hypercar-orde op z’n kop?

De Duitse constructeur praat al maanden met Mate Rimac over een uitkoop. Bloomberg fluisterde dat er een bod ligt dat de joint-venture op een slordige miljard euro waardeert. Geen toeval: 2025 markeert de laatste sprint richting strengere Europese emissienormen, en daarin past een eigenzinnige W16 niet meer zo lekker.

Porsche kiest voor focus op z’n eigen elektrische line-up. De derde generatie Taycan rolt straks van de band, terwijl de 718 volledig batterij-gedreven wordt. Kapitaal, mensen, patenten – alles moet daarheen. De verkoop voelt dus niet als noodgreep, eerder als een strak gefermenteerde strategische marinade.

Waarom Porsche zijn aandeel in Bugatti Rimac dumpt

Vanaf dag één knetterde het in de HQ’s. Rimac wilde sneller, voller elektrisch, terwijl de ingenieurs uit Stuttgart bleven dromen van mechanische perfectie. Verschil in tempo, cultuur en misschien ook ego’s. Vergeet niet dat Ferdinand Piëch ooit zwoer dat het VW-imperium nooit een merk afgaf; de tijden zijn veranderd – en de batterijen beter.

Financieel klopt het plaatje. Door uit te stappen kan Porsche een geschatte 450 miljoen euro vrijspelen voor nieuwe solid-state cellen én de langverwachte net-positieve fabriek in Leipzig. Het resultaat? Een merk dat z’n eigen toekomst in eigen keuken braadt.

Ondertussen lonkt de Kroatische nieuwkomer naar volledige controle. Met 55 procent al in handen is het een kleine sprong naar de honderd. Zo kan Rimac zonder Duitse remmen de volgende generatie hypercars tekenen – stil, bliksemsnel, misschien zelfs betaalbaarder dan de Chiron-dynastie.

Nieuwe kansen voor Bugatti onder Rimac-leiding

Stel het je voor: een iconisch hoefijzerrooster, maar daarachter fluistert een 2000 pk sterke elektromotor. Geen verdrongen benzinedampen, wel het zoemen van pure torque. De werf in Sveta Nedelja wordt intussen razendsnel uitgebreid; Kroatische bouwploegen draaien nachtshifts, want het eerste full-electric model moet al eind volgend jaar op Goodwood kunnen driften.

Puristen sidderen, toch is weerspannigheid niets nieuws. In 1991 verklaarden liefhebbers ook dat een vierwielaandrijving in een supercar ‘teveel gewicht’ bracht; drie jaar later smulde iedereen van de EB110. Geschiedenis herhaalt zich, alleen nu met kilowatturen in plaats van turbo’s.

Analisten wijzen op een potentiële trickle-down. Technologie uit de Nevera – vloeistofgekoelde batterijmodules, vlam-snel reactievermogen – kan Bugatti’s stamboom verjongen. Een matcha-groene hypercar met Franse flair en Kroatische software? Klinkt gek, smaakt verrukkelijk.

Elektrische hypercars: droom of bittere noodzaak in 2025?

Regulering jaagt de V8 en W16 naar de museumhal. Belastingsvoordeel voor nul-emissie luxe speelt mee; in Nederland kun je straks 40 procent bijtelling besparen op een elektrische bolide tegen slechts 22 procent voor een hybride monster. Die fiscale peper maakt het menu helder.

Daarbovenop groeit de Chinese markt voor statussymbolen mét CO₂-vrij label. Bugatti wil Beijing veroveren, maar zonder e-power blijft de douane dicht. Dat is de harde economische realiteit, ongeacht hoeveel champagne er in Molsheim wordt ontkurkt.

Effect op verzamelaars, veilingen en de geur van nostalgie

Klassieke Veyrons en Chirons stijgen waarschijnlijk nog verder in waarde. Het afscheid van Porsche stopt de productie-lijn van ‘oude stijl’ definitief, waardoor wat er al is, zeldzamer voelt. Veilinghuis RM Sotheby’s plant voor volgend voorjaar zelfs een thema-avond ‘The Last Fossil Kings’ – insiders verwachten recordbedragen.

Toch draait de markt niet enkel om verleden. Jonge miljonairs die hun fortuin in crypto-hernieuwbaarheid vonden, willen stilte én spektakel. Voor hen kan een Rimac-Bugatti precies de juiste punch bieden: nul emissie, 400+ km/h, en een badge die klinkt als champagne op marmer.

Hoe nu verder voor Porsche zonder Bugatti-gewicht

De Zuffenhausen-fabriek staat niet stil. In de testtunnels gromt al de Mission X, een lichtere hypercar die louter op eigen DNA leunt. Minder spectaculaire top-speed wellicht, maar wendbaar als een Vespa in een smalle Napolitaanse steeg.

Analogie naar de keuken? Soms laat je de truffel gaan om een simpel, puur bierbeslag te perfectioneren. Porsche doet precies dat – smaak versimpelen, beleving verdiepen. Een kleine stap terug, grote sprong vooruit!

Alexine Tinne ist die Seele des Blogs. Als echte Münchnerin mit einem Händchen für die feinen italienischen Aromen, teilt sie ihre Liebe zur perfekten Pizza und zur bayerischen Gastlichkeit. Lena weiß, wie man herzhafte Tradition und mediterrane Leichtigkeit harmonisch verbindet. Sie gibt hier die besten Tipps, neue Kreationen und alles über unsere Spezialitäten.

Partager cet article :

Comments

Leave a comment

Your comment will be revised by the site if needed.